24 Kasım 2008

[Yazarlık] Kendini Yazmak


Yazarların kullandığı dil ne kadar değişken... Editörler için bu iyi bir şey sanırım; ne de olsa yatırım yapmak için farklılıklara ihtiyaçları var. Kimse daha önce anlatılmış bir şeyi tekrar ve tekrar dinlemek istemez - en azından farklı bir tarzda anlatılmıyorsa. Anlatılan aynı olsa bile, anlatım tarzının farklılığı dinleyende farklı etkiler bırakacaktır.

Bunlar üzerine düşünürken, bir yandan da kendimi sorgulamaya başladım. Benim yazımımı neler etkiliyordu? Editörlerin bayılacağı bir anlatım tarzı nasıl kazanılabilirdi?.. Sonra, kişiliğimin yazımımı baştan sona etkilediğini fark ettim. Belki de editörlerin bayılacağı tarzda yazabilmek için kişiliğini de onların bayılacağı şekle sokmak gerekiyordu. Yazmakta olduğu gibi, pratik yaparak elbette...

Şöyle ki: Gerçek hayatta ne kadar çekingen olursam, yazarken de aynı derece çekingen oluveriyorum. Kelimeler kağıda akmak istiyor, bense: "Dur, en uygun olanını seçmeliyim!" diye düşünüyor, kendi kendime zincir vuruyorum. Halbuki yazarken tamamen özgürüzdür, değil mi? İstediğimiz yalanı söyleyebilir, istediğimiz kişi olabiliriz. Her şey yaratma isteğimize ve hayal gücümüze bağlıdır. Ya da biz öyle düşünmeyi tercih ederiz.

Yazan, belki de artık kitapları basılmış birer yazar olan arkadaşlara soruyorum: Yazdığınız cümlelerde, anlattığınız olaylarda, betimlemelerinizde hep sizden bir parça, olduğunuz ya da olmayı istediğiniz bir şeyler yok mu? Gerçek hayatta söylemek isteyip söyleyemediğiniz, olmak isteyip olamadığınız, yaşayıp/hissedip de gerçek hayatta kimseye doğru şekilde anlatamadığınız...

Tüm bu nedenlerden ötürü; eğer yazarken toplumun etkisinde kalıp oluşturduğum zincirleri kırmak istiyorsam, gerçek hayatta da bunun için çaba sarf etmeliyim. Patronum bir işi yapmamı söylediğinde, şöyle diyebilmeliyim kendime: "Bunu kendim istediğim için yapıyorum. Her zaman seçeneğim var, neyi seçeceğim bana bağlı. İşler kötü giderse de, bir yerde mutlaka iyiye dönecektir. Kötü gitme olasılığından korkarak hayatımı bir mahkum olarak yaşayamam."

Kendimizi yazdığımız için; kim olacağımızı seçmek, dolayısıyla nasıl yazacağımızı seçmek de tamamen bize bağlı.

M.T.S., 24 Kasım 2008
Tepkiler: 

Hiç yorum yok: